Užitková vozidla jsou vystavena všem typům počasí. Jejich povrch musí při práci venku odolávat především silné mechanické zátěži a nečistotám, musí odolat i štěrku, mrazu, kroupám i UV záření. Aby si tato vozidla zachovala na dlouho svoji funkčnost, platí, že povrch musí být velmi dobře chráněn. V tomto případě jsou žádané lakovací systémy, které jsou odolné vůči všem vnějším vlivům.
Současně s tím rostou v segmentu užitkových vozidel nároky na kvalitu povrchu: „Kabiny pro řidiče se dnes lakují téměř ve stejné špičkové kvalitě jako automobily“, vysvětluje Georg Biber, oborový ředitel u firmy Emil Frei GmbH & Co. KG v Döggingenu. „Mnoho výrobců si stále více přeje, aby jejich vozidlo vypadalo se všemi svými součástmi jako jeden celek. To znamená, že lakovací systém musí fungovat na nejrůznějších podkladech – stejně dobře, zda jde o kovovou součást, umělohmotnou nebo z hliníku.“
Pro kabinu řidiče přijdou nejprve na řadu hladké plechy v nejvyšší kvalitě, přídavné díly se oproti tomu naopak musí tryskat. Tomu pak odpovídá i velikost rozdílu z hlediska skladby laku: „U kabiny většinou vrstva sestává ze tří vrstev kataforézy, plniče a krycího laku. Přídavné díly se často lakují jen antikorozním základem a krycím lakem. Aby se optika sjednotila, musí se základ v náročném a nákladném meziúkonu přebrousit “, vysvětluje Sascha Kollbeck, výrobní vývojář u FreiLacke. „Někteří výrobci užitkových vozů však přicházejí s přáním snížit dle možností počet procesních kroků při lakování, ale zároveň docílit lepší vzájemný soulad s lakem kabiny. Shodli jsme se na tom začít u základu. Náš nápad spočíval v tom, vyvinout epoxidový základ s vysokou plnící silou tak, abychom se vyhnuli dosavadnímu přebrušování. Vždyť nakonec to je s náročnou logistikou a vysokými náklady spojené“
Odborník na systémové laky ze Schwarzwaldu nyní přivedl ke stavu zralosti inovativní systém, který z přebrušování učinil i přes vyšší kvalitu přebytečný krok: „Nový vysoce plnící epoxidový 2K základ FREOPOX-Grundierung ER1925 kryje bez problémů stopy po tryskání do velikosti až 50 μm“, informuje Renate Strohmayer, aplikační technička u FreiLacke. „Odstraněním procesu přebrušování a čištění tlakovým vzduchem ušetří zákazník dle typu dílce jednu až tři hodiny práce.
Vedle své vysoké plnící schopnosti dosáhne tento základ i přes svou hustotu díky svému dobrému rozlivu až 170 μm na svislé ploše.“
V kombinaci se stejně tak nově vyvinutým 2K HighSolid polyuretanem EFDEDUR-HS Decklack UR1449 se nyní vytvářejí ty nejbrilantnější a velmi dohladka se rozlévající laky. Skladba laku se vyznačuje vysokým stupněm lesku až do 93 stupňů lesku při úhlu 60°, stejně tak až do 85 stupňů lesku pod úhlem 20° na tryskaném povrchu hrubosti až do 50 μm. „Vysoká brilance spolu s velmi dobrým rozlivem redukují optický rozdíl vůči kabině řidiče na minimum“, míní Kollbeck.
Přelakování stávajícími High-Solid resp. Ultra-High-Solid EFDEDUR-krycími laky může následovat buď po urychleném schnutí, tj. po 30 minutách při 70 °C teploty objektu nebo „mokrým do mokrého“ s 30timinutovým meziodvětráním.
Kompletní skladba v doporučených tloušťkách splňuje požadavky antikorozní ochrany DIN 12944 v kategorii C4 a odolává mnoha běžným provozním kapalinám. Samozřejmostí je odolnost systému na vlivy světla, počasí a jeho vysoká rentabilita.