Výkonný lak pro logistiku

FreiLacke dodává téměř 100 procent nátěrových hmot pro vysokozdvižné vozíky Still

 
Oranžovo stříbrný vysokozdvižný vozík firmy Still používají výrobní haly, dopravci nebo stavebníci po celém světě – často i nepřetržitě. Každodenní pracovní náplní obratných strojů je opakované zvedání těžkých a robustních nákladů. „Protože jsou možnosti manipulace v mnoha prostorách omezeny, musí být lak velmi odolný a nárazuvzdorný, aby byl povrch dlouhodobě chráněný před poškozením. Proto jsou lakovány téměř všechny díly práškovou barvou“, vysvětluje Gerd Fleischer, pracovník kvality u firmy Still v Hamburgu. Výjimku tvoří zářivě oranžová vyvažovací jednotka, která je kvůli své masivní konstrukci lakována strukturálním mokrým lakem (RAL 2000) od FreiLacke. S cílem zavedení nového lakovacího systému se odborníci na lak okolo pana Fleischera s velmi dobrými zkušenostmi s lakováním této vyvažovací jednotky obrátili na ohledně řešení práškovou barvou na rodinný podnik ze Schwarzwaldu. „Museli jsme jednat velmi rychle, aby nebyla narušena plynulost výroby “, podává zprávu Matthias Adelsberger z oborového odbytu u FreiLacke. „Protože jsou některé díly ve své tloušťce velmi silné, dohodli se u Stillu použít nízkoteplotní (NT) prášek a vypalovat jej při relativně vysoké teplotě až do 230 °C. Naši vývojáři museli zohlednit i délku setrvání v peci až 60 minut.“

Práškové barvy na stejné technologické úrovni

Během velmi krátké doby prezentoval stříbrné metalické řešení, které téměř „na první dobrou“ představil správný výsledek. : „Složitá byla nejprve přilnavost okolo svarů“, vysvětluje Adelsberger. „To jsme museli trošku pilovat, než jsme se dostali na stoprocentní výsledek.“
O rok později přišli logističtí experti z Hamburku znovu do FreiLacke: Antracitový odstín (RAL 7021) pro přední díly, jako např. zvedací vidlice, by se měly dostat na stejnou technologickou úroveň jako stříbrný prášek. „Chtěli jsme vlastnosti obou prášků sjednotit“, vysvětluje Fleischer. „Protože přijde povrch často do styku s naftou a jinými kapalinami, je nutná vedle antikorozní odolnosti a odolnosti na nárazy i odolnost na chemikálie.“

Stupeň lesku jako výzva

Požadavky na stupeň lesku u antracitové barvy byly se 30 JL při úhlu 60 stupňů téměř dvojnásobné než u stříbrného laku. Z tohoto důvodu vyvinulo oddělení F&E-okolo Bernharda Baumanna kompletně nový práškový systém. Nyní, po téměř jednom roce vyvíjení, se tímto lakem lakují přední části vysokozdvižného vozíku. „Typ prášku PT5102D má tak povrch s dobrou mechanickou odolností i odolností na světlo a povětrnostní vlivy“, vysvětluje vývojář Baumann. „Nanáší se kolem 0,12 kg/m² při tloušťce 80 µm; aplikuje se pistolemi Corona. Co se týká odolnosti laku, dochází k infiltraci rzi pod lak jak v testu kondenzátem tak při testu v solné komoře po 240 hod. méně než 1 mm.“ Lak v provedené hedvábného matu je nyní možno dodávat ve všech běžných odstínech.

Materiál téměř kompletně z jedné ruky

Přechod na nový materiál nebyl komplikovaný, říká Gerd Fleischer, i u aplikační techniky se nemusely dělat žádné větší změny. Používá se stejná technika jako před tím, také doby setrvání v peci 230 °C zůstanou stejné “. Povrch je extrémně odolný proti nárazu, stupeň lesku sedí. Navíc je vedení domácí lakovny z vysoké kvality laku nadšené. „Úspěšným zavedením tří produktů od Freilacke cke-Produkte se tak lakuje kolem 80 % elektrických a dieselových vysokozdvižných lakem ze Schwarzwaldu“, shrnuje Matthias Adelsberger. Pro prášek PT5102D byl tak nalezen další uživatel.